B

B

Waarom de eerste indruk op je website zo belangrijk is?
Waarom de eerste indruk op je website zo belangrijk is?
Waarom de eerste indruk op je website zo belangrijk is?

29 juni 2024

Waarom de eerste indruk op je website zo belangrijk is?

In dit artikel bespreken we waarom de eerste indruk zo belangrijk is en geven we tips over hoe je een sterke eerste indruk kunt maken met je website.

Bryan Berendsen

Bryan Berendsen

Bryan Berendsen

8 min read

In de digitale wereld is de eerste indruk van je website cruciaal. Net als bij een fysieke ontmoeting, bepaalt de eerste indruk vaak hoe de rest van het gesprek zal verlopen. In dit artikel bespreken we waarom de eerste indruk zo belangrijk is en geven we tips over hoe je een sterke eerste indruk kunt maken met je website.

Waarom is de eerste indruk zo belangrijk?

Bezoekers beoordelen je website in slechts 50 milliseconden, laat het onderzoek van Carleton University zien. Dat onderstreept wederom waarom een eerste indruk zo belangrijk is. Aan de hand van een aantal voorbeelden, wil ik graag laten zien wat het verschil kan zijn in eerste indrukken.

Onderstaand twee voorbeelden, van twee gerenommeerde merken, Nike en H&M. Toch blijkt dat zij nog genoeg te verbeteren hebben.

Dit is het eerste wat je ziet als je op de website van Nike landt. Twee kortingsbanners met dezelfde boodschap en een header zonder content verder. Dit is geen sterke eerste indruk voor een merk, want Nike in dit geval helpt de klant niet om verder te komen.

Hetzelfde zien we ook terug bij H&M. Dit is het eerste wat je ziet en het zijn slechts twee productshots. De vraag is of je hier op kan klikken en de vraag is of dit relevant is voor de bezoeker bij een eerste indruk op de homepage. Het is in ieder geval onduidelijk hoe ze je proberen verder te helpen. Dit zijn twee merken die hun voordeel hebben dat ze een sterk merk hebben, dat zorgt ervoor dat klanten alsnog verder gaan om te zoeken wat ze nodig hebben, omdat ze al bekend zijn met het merk.

Bij minder merkbekendheid zijn dit soort voorbeelden fataal, de gebruiker krijgt dan geen sterke eerste indruk en dan voelt dit niet betrouwbaar aan en gaan ze elders op zoek naar het product.

Wat zijn belangrijke onderdelen bij een eerste indruk op de homepage?

Met een goede eerste indruk op de homepage zorg je voor vertrouwen bij de bezoeker. Die is dan eerder geneigd om door te klikken naar de content, dan wanneer het er onverzorgd en niet gebruiksvriendelijk eruit ziet. Daarom zijn deze onderdelen belangrijk bij een eerste indruk.

1. Duidelijke navigatie

Zorg ervoor dat voor je klant duidelijk is via waar de klant moet gaan. De winkels van IKEA zijn daar een mooi voorbeeld van. Zij geven duidelijk aan waar je welke producten kan vinden en hebben zelfs een pad door de winkel lopen om je te sturen. Zo moet je ook je website zien.

Zorg ervoor dat direct duidelijk is waar je de bezoeker heen wil sturen, met een header incl. een titel en een call-to-action. En bijvoorbeeld met een zoekfunctionaliteit die direct zichtbaar is.

2. Herkenbaarheid

Herkenbaarheid kan ook een goede eerste indruk op je website geven. Bijvoorbeeld, een bezoeker komt via een banner op social media op jouw website, dan wekt het vertrouwen voor een bezoeker om daar dezelfde content te laten zien. Dat wordt herkend en zorgt ervoor dat ze het gevoel hebben op de juiste plek te zijn.

3. Overtuiging

Een derde manier om een goede eerste indruk te maken, is om de bezoeker te overtuigen dat ze op de juiste plek zijn. Zeker als het de eerste keer is dat een bezoeker in aanraking komt met je merk, is het belangrijk om de bezoeker te overtuigen. Zorg bijvoorbeeld voor voordelen van je merk direct in zicht, bijvoorbeeld: "Een gemiddelde klantenbeoordeling van 9.5 op 2.000 reviews" of "Gratis verzending". Een voordeel waarmee je de bezoeker weet te overtuigen om door te gaan. Daarmee wek je vertrouwen en bevestig je de bezoeker, dat ze naar de juiste plek zijn gekomen.

4. Snelheid

Tot slot, zorg voor een website die snel laadt. Een trage website zorgt ervoor dat bezoekers het niet helemaal vertrouwen. Naast het feit dat het geduld snel op is bij mensen als de website niet direct laadt. Dat zien we bijvoorbeeld terug in de statistiek dat de bezoeker in slechts 50 milliseconden je website beoordelen. Zorg dus voor een snelle website.

Goede voorbeelden van een eerste indruk

Uiteraard zijn er genoeg voorbeelden van websites die precies laten zien hoe je een sterke indruk maakt op je homepage. Ik heb twee voorbeelden genomen van de Bijenkorf en Zalando. Twee merken die goed begrijpen hoe je een bezoeker opvangt op de homepage.

Beide homepages hebben veel dezelfde elementen die belangrijk zijn. Ze hebben allebei een duidelijke zoekfunctionaliteit zichtbaar waar je direct mee kunt zoeken. Een veelgebruikt element op websites. Daaronder hebben ze beiden een duidelijke header, waarmee ze de bezoeker willen helpen naar een specifieke categorie te gaan. Duidelijk en gebruiksvriendelijk. En tot slot, dit is wat je ziet als erop landt zonder te hoeven scrollen. Daarmee helpen ze je snel verder zonder dat jij veel moeite hoeft te doen om te vinden wat je zoekt.

Conclusie

De eerste indruk van je website is van cruciaal belang voor het succes ervan. Door te investeren in duidelijke navigatie, snelle laadtijden en overtuigende content, kun je een sterke eerste indruk maken die bezoekers aantrekt en behoudt. Onthoud dat een positieve eerste indruk niet alleen de gebruikerservaring verbetert, maar ook je conversieratio en klantloyaliteit verhoogt. Dus, neem de tijd om je website te optimaliseren en zorg ervoor dat elke bezoeker zich welkom en gewaardeerd voelt vanaf het eerste moment dat ze je site bezoeken.

<- Ga terug naar alle blogs

Ga snel naar

Kennismaking plannen

B

KVK: 58401687