B

B

Wat is er voor klanten belangrijk op een productpagina bij een beslissing?
Wat is er voor klanten belangrijk op een productpagina bij een beslissing?
Wat is er voor klanten belangrijk op een productpagina bij een beslissing?

10 juni 2024

Wat is er voor klanten belangrijk op een productpagina bij een beslissing?

De productpagina is de belangrijkste drijver van je conversie. Zorg ervoor dat deze gebruiksvriendelijk is ingericht.

Bryan Berendsen

Bryan Berendsen

Bryan Berendsen

8 min read

De productpagina van een website of webshop is de belangrijkste pagina. Hier komen de meeste bezoekers en beslissen ze of ze verder gaan met jouw product of kiezen voor een alternatief. In dit blog bespreken we wat essentieel is voor een gebruiksvriendelijke productpagina, aan de hand van echte voorbeelden.

44% van de huidige productpagina’s bieden geen positieve gebruikerservaring

Laten we beginnen met cijfers. Het Baymard Institute, een gerenommeerd bedrijf in UX-onderzoek voor e-commerce, stelt dat 44% van de productpagina’s geen positieve gebruikerservaring biedt. Dit betekent dat bijna de helft van de beoordeelde websites matig of negatief scoort op klantervaring. Een negatieve klantervaring kan leiden tot het verlies van een klant, die het product niet koopt of naar een concurrent gaat. Maar wat maakt een productpagina goed of slecht? Hieronder volgen enkele voorbeelden van goede en verbeterbare productpagina’s.

Een goede productpagina heeft deze vaste onderdelen

Een productpagina moet een aantal standaardonderdelen bevatten, aangevuld met productgerelateerde informatie, zoals een maattabel bij kleding. Dit zijn de verwachte onderdelen op een productpagina:

Verwachte standaard onderdelen op een productpagina

  1. Product titel

  2. Product foto’s (meerdere)

  3. Product omschrijving

  4. Specificaties van het product

  5. Prijs

  6. Beschikbaarheid

  7. CTA button om te bestellen / reserveren

  8. Verzend- en retourinformatie

  9. Reviews van het product

Deze informatie moet gemakkelijk te vinden zijn. Een klant mag niet hoeven zoeken. We beginnen met een voorbeeld van Sonos.

Sonos heeft een sterke productpagina

Zij hebben onlangs hun nieuwe koptelefoon gepresenteerd en dit is de productpagina die ze hiervoor gebruiken. Een uitstekend voorbeeld van een productpagina en hier is waarom.

  1. Duidelijke productafbeeldingen en ruim 10 hoge kwaliteit afbeeldingen

  2. Direct de prijs getoond

  3. Heldere productomschrijving (wat is het product incl. wat het product ‘goed’ maakt)

  4. Product variaties zijn aanwezig, niet direct zichtbaar. Dat is nog wel een kans.

  5. Een duidelijke reserveer button

  6. Duidelijke informatie over de verzending onder de reserveer button. Een goede plek om dit te tonen.

  7. Product features zijn duidelijk weergegeven.

Sonos biedt een goed voorbeeld van een mobiele productpagina. Bijna alle informatie is te vinden binnen één of twee keer scrollen, wat het gebruiksgemak vergroot.


De productpagina’s van Bijenkorf zijn helder en gestructureerd

Bij Bijenkorf snappen ze ook hoe een goede productpagina in elkaar zit. Alle eerder genoemde elementen zijn aanwezig en dat maakt deze productpagina sterk. Zie hieronder waarom:

  1. Meerdere hoge kwaliteit product afbeeldingen

  2. De prijs wordt duidelijk weergegeven

  3. Product variaties direct zichtbaar a.h.v. afbeeldingen. Erg sterk

  4. Duidelijke “In winkelmand” button

  5. Heldere verzend- en retourinformatie

Bijenkorf toont productvariaties direct met mini-afbeeldingen. Dit maakt het voor de klant gemakkelijk om opties te zien en te kiezen.


Hoe RAW Nutrition de productpagina nog wel kan verbeteren

RAW Nutrition is het sportvoedingsmerk van de Canadese bodybuilderChris Bumstead. In dit voorbeeld kijken we vooral hoe een productpagina eruit ziet, waar nog wel wat kansen liggen om te verbeteren in gebruikersgemak. Hieronder zie je wat erop deze productpagina nog wel te verbeteren valt:

  1. Ontbrekende productbeoordelingen, essentieel in een competitieve markt

  2. Productvariaties aanwezig, maar niet direct zichtbaar

  3. Geen informatie over verzending of retouren

  4. Geen overtuigende producteigenschappen

Een productpagina die in de basis al zeker wat dingen goed doet, maar waar ook nog veel kansen liggen om te verbeteren. Er ontbreken een aantal essentiële elementen, zoals de beoordelingen en de informatie over verzending, die ervoor zorgen dat klanten die mogelijk als minder prettig ervaren en elders ook gaan kijken.


Handige take-aways voor een productpagina

Na het bekijken van goede en minder goede voorbeelden, weet je wat belangrijk is voor een productpagina. Deze moet continu worden verbeterd. Gebruik deze checklist voor het verbeteren van je productpagina:

  • Duidelijke producttitel en korte omschrijving

  • Hoge kwaliteit afbeeldingen

  • Duidelijke prijs en koop-/reserveerknop

  • Direct tonen van productvariaties

  • Verzend- en retourinformatie tonen

  • Reviews van het product tonen

  • Belangrijke producteigenschappen weergeven

  • Zorg dat bovenstaande informatie gemakkelijk vindbaar is

Gebruik deze lijst om je productpagina’s te verbeteren. Voor meer inspiratie kun je kijken bij het Baymard Institute. Zij bieden vaak goede voorbeelden en toelichtingen, getest met klanten. Handig voor verdere optimalisatie van je webshop!

<- Ga terug naar alle blogs

Ga snel naar

Kennismaking plannen

B

KVK: 58401687